In mijn vorige blog heb ik aangegeven waar de letters NLP voor staan en wat je er in communicatie mee kunt. Deze keer laat ik je zien wat je ermee kunt.
Wanneer is NLP nuttig?
Wat kun je met NLP? Dat is waar het om draait. Doordat je de patronen van andere mensen leert “lezen” wordt het makkelijker om ook de taal van de ander te spreken. Dit betekent dat je de informatie zo kunt aanreiken dat het voor de ander een stuk makkelijker wordt om je te volgen en te begrijpen. Zo leer je hoe je contact met iedereen kunt maken, je leert hoe mensen gemotiveerd raken, hoe het komt dat ze zich blij, verdrietig, boos of vrolijk voelen, hoe ze beslissingen nemen etc. etc. Dit is echt teveel om op te noemen.
De mogelijkheden om het met elkaar eens te zijn groeien. Je weet ook beter hoe het komt wanneer je het niet met elkaar eens bent en of het zin heeft om daar wat aan te doen, of niet. En dit blijkt weer heel zinvol te zijn in allerlei situaties. Zo kun je het privé benutten om een fijnere relatie met elkaar te hebben, of om je kinderen beter te begrijpen en op hun behoeften in te spelen. Het kan je ook inzicht geven in je collega’s, je klanten of je medewerkers. Het geeft ook handvatten hoe het komt dat je het met die ene persoon net wel, en met die ander net niet kan vinden en hoe je dit kunt sturen.
Wij beschouwen NLP als een handige toolbox om erbij te hebben. Er zitten een heleboel instrumenten in die je kunt benutten. Welke je eruit haalt is aan jou. Het ene instrument zal je beter bevallen dan het andere instrument.
Vakgebieden
NLP wordt dan ook veel gebruikt in diverse vakgebieden. Zo is er NLP gericht op management, op sales, op HR. Daarnaast wordt NLP ook benut om mensen het maximale uit zichzelf te laten halen. En NLP wordt ook gebruikt om mensen van hun problemen af te helpen. Dit kunnen complexere vraagstukken zijn, zoals wat wil wil ik en kan ik en NLP kan ook heel goed helpen om fobieën op te lossen. Dat noemen we het therapeutische gedeelte van NLP. Ooit is NLP ontstaan vanuit de psychologie en heeft een therapeutische gedeelte, dat is allang niet meer waar het zwaartepunt op ligt. Het zwaartepunt is verplaatst naar management tools , praktische vaardigheden en het beste uit jezelf kunnen halen.
De volgende vraag: hoe komt het dat NLP nog relatief onbekend is?
De volgende vraag die mensen dan stellen is hoe komt het dan dat NLP nog relatief onbekend is? Want de toepassing klinkt als iets wat bijna te mooi is om waar te zijn of niet?.
Voor sommige mensen is het ook zo dat NLP teveel mooie dingen zou kunnen invullen. Sommigen betwisten dan de claims die erop volgen. En dat is jammer. Sceptisch zijn is prima, daar leren mensen alleen maar mee de dingen op hun juiste waarde te schatten. Het wordt lastig wanneer mensen vanuit vooroordelen gaan werken. Want dat betekent dat er geen ruimte is om ermee te testen en in aanraking te komen. Dus wanneer je er kennis mee maakt, test dan graag wat wel en wat niet bij je past.
Zwitsers zakmes
En dat is nou waar het allemaal om draait. Iemand heeft NLP wel eens vergeleken met een Zwitsers zakmes. En dat is ook hoe NLP werkt. NLP laat het proces van communicatie zien, niets meer en ook niets minder. En dit proces van communicatie blijkt in heel veel gevallen een behulpzame toolbox op te leveren. Tegelijkertijd suggereert het dat NLP alomvattend zou zijn. En dat is het nadrukkelijk niet. Het lijkt zo omdat in vrijwel elke context communicatie een belangrijke rol speelt. En nou juist dát aspect daar is NLP heel krachtig in.
Het betekent wel dat NLP in veel contexten behulpzaam is en waar je van mag genieten.
Jonge discipline
NLP is ook nog een jonge discipline. NLP is gestart omstreeks 1975 en het heeft zich daarna nog een tijdje doorontwikkeld. Zelfs vandaag de dag worden er nog veel dingen ontwikkeld op het gebied van NLP. En net als met elke jonge discipline levert dat wel eens controverse op. Een groot aantal mensen denkt dat je met NLP zou kunnen manipuleren. Als dat waar zou zijn dan zouden veel mensen die NLP kennen situaties naar hun hand kunnen zetten en dat is niet zo. Wat wel waar is, is dat iemand met NLP kennis veel over het proces van communiceren beheerst en daardoor de communicatie in veel gevallen beter kan laten stromen. Dat is een groot goed. Wanner je de ins- en outs van NLP kent kun je langzaam maar zeker het makkelijker maken om de goede dingen eruit te halen en voor je te laten werken.
De vier pijlers van NLP
Mocht je na deze korte introductie over wat is NLP graag meer willen weten over NLP dan is het handig om ons ebook: de vier pijlers van NLP te downloaden.
Hierin vind je een wat ruimere verdieping over wat NLP verder beoogt te realiseren.
Wil je kennis maken met ons en de technieken van NLP, kom dan naar de eerstvolgende Career Boost Camp.
Een hele dag inzicht krijgen in je succesfactoren en je actieplan maken om dat te doen wat je wil gaan doen. Het kost je maar €47,- excl. BTW voor koffie, thee, lunch en zaalhuur. De technieken en inzichten krijg je van ons. Schrijf je in en verzeker je van een plaats.