NLP is meer dan spiegelen en dezelfde houding aannemen in verkoop
Deze week werden mijn collega Guido en ik geïnterviewd door Glen van der Burg van People Power op New Business Radio. Het is zo leuk om op de radio te komen. Een nieuwe ervaring voor ons want het is niet dagelijkse kost om met zo’n mooie koptelefoon op, te vertellen wat NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) is, wat je ermee kunt en hoe wij dat als NLPpuntNL in trainingen en coaching vormgeven. En je weet, hoewel je ze niet ziet, dat er mensen live naar je luisteren, hoe cool is dat?
Het gesprek ging over de invloed van robotisering en hoe belangrijk de menselijke maat is en blijft. Het ging over empathie, het inleven in de ander en hoe je dat kunt doen wanneer robots het werk overnemen. En dan denk ik ‘het is zo’n mooi woord, ‘empathie’ en hoe doe je dat? Kun je dat van nature, kun je dat leren of is het te ontwikkelen?
Robots doen hun werk doordat zij geprogrammeerd zijn en ingesteld zijn om dat te doen wat de klus is, ze hoeven er niet over na te denken, dat is gebeurd door degene die de robot maakt en inzet. Ze ervaren geen emoties en doen alleen dat wat er in gestopt is.
Wij mensen zijn ook geprogrammeerd, onze gewoontes, onze ervaringen en onze karakters zorgen ervoor dat we altijd (nou ja bijna altijd) hetzelfde reageren. Dat we dezelfde dingen doen en dat er dan uitspraken zijn ‘zo ben ik nou eenmaal’. En is dat zo, ben je nou eenmaal zo of is er ook iets wat je anders zou kunnen doen? Iets anders om ervoor te zorgen dat je een ander resultaat krijgt.
In het interview met Glen gaat het er ook over dat wanneer je je bewust bent van je gedrag, van je karakter en van je voorkeuren je anderen ook beter snapt. Omdat je weet wie je zelf bent kun je beter aanvoelen, sneller horen of makkelijkere inzien dat de ander ook een programma heeft. Dat heet empathie en is daarmee aan te leren en/of te ontwikkelen. Dat die ander ook voorkeuren heeft, dat die ander met ongeveer dezelfde dingen als jij te maken heeft en het op een andere manier doet dan jij. Hoe mooi is het dan, wanneer je dan zo kunt afstemmen op de ander dat je elkaar snapt, dat de wederzijdse boodschap overkomt, dat de ander je snapt en dat je zo efficiënt kunt samenwerken.
We gaven ook antwoord op de vraag ‘kan NLP helpen in het oplossen van gedoe op de werkvloer?’. Inzicht in de ander en weten hoe je de ander makkelijker bereikt zorgt er voor dat 80- tot 90% van het gedoe op de werkvloer wordt opgelost. Gewoon omdat je vanuit jezelf, vanuit jouw unieke programma je maximaal kunt afstemmen op die ander. En dat gaat verder dan spiegelen en dezelfde houding aannemen omdat je iets wil verkopen.
Ik vergelijk het met de taal van het land spreken waar je op vakantie bent. Op het moment dat je een paar woorden Italiaans gebruikt, verschijnt er een glimlach op het gezicht van de ander en heb je contact. En dat is waar het om gaat, het echte contact, het snappen van de ander en dat is meer dan alleen empathie. Dat is o.a. waar NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) over gaat.
Wil je het interview terugluisteren; klik dan hier
Karin Wiebenga is trainer en coach bij NLPpuntNL en begeleidt mensen en organisaties naar bewustwording en het gewenste resultaat.